Aura pogodowa na drodze
W Polsce my cały przekrój warunków drogowych w zależności pogody. Od stycznia do grudnia na drodze można spotkać śnieg , oblodzenie , liście i duże ilości wody deszczowej. Opony w takich warunkach mają naprawdę odpowiedzialne zadanie aby zadbać o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w podróży. Opona aby spełnić oczekiwania musi być tak skonstruowana aby w danym momencie zachować przyczepność.
Aby uzyskać odpowiednie parametry technologia oponiarska może zmieniać dwa czynniki.
Pierwszym z nich jest mieszanka chemiczna składu gumy zwiększając lub zmniejszając miękkość gumy , aby w niższych temperaturach utrzymać odpowiednio ugięcie opony i sztywność bieżnika. W ten sam sposób opony przeznaczone do jazdy w lecie muszą być odpowiednio twardsze , aby przy np. temp. 25+ stopnia Celsjusza utrzymać elastyczność.
Drugim jest zaprojektowanie w taki sposób rzeźbę bieżnika w oponie aby kształt klocków opony zachował maksymalną przyczepność do nawierzchni drogi. Jest to niezwykle trudne ponieważ w różnych porach roku są inne niedoskonałości nawierzchni ( lód , woda , śnieg , piasek )
- mieszanka gumowa
Skład jest w każdym przypadku tajemnicą każdego z producentów opon. Upraszczając temat to chodzi o zachowanie elastyczności opony w każdej temperaturze otoczenia. Jeśli temperatura przez cały rok byłaby stała to byłoby to naprawdę proste. Opona to nic innego jak kawałek gumy i doświadczenia każdy z nas wie że jak jest zimno to guma twardnieje. W wysokich temperaturach robi się miękka i bardzo elastyczna.
Producent konfigurując mieszankę gumy na zimę musi dostosować odpowiednio miękką aby w niskich temperaturach nie twardniała i była elastyczna powodując lepszą przyczepność do nawierzchni. Jeśli oponę projektuje się na lato do wysokich temperatur otoczenia to mieszanka musi być twarda.
Biorąc odpowiednio pod uwagę wyżej wymienione przypadki dochodzimy do wniosku na temat opon całorocznych, że nie wykonalne jest od strony fizycznej zaprojektowanie opony idealnej na cały rok. Opony całoroczne tak zwane wielosezonowe to rozwiązanie nie jest idealne aby w trakcie całego roku mieć 100 % przyczepności. Zastosowanie opon całorocznych nakłada ma nas obowiązek zachowania rozsądku w trakcie jazdy i zmniejszenia oczekiwań odnośnie skuteczności opon.
autor : carvito